Een onregelmatige cyclus bij modellen (en topsporters)

 In het Modellenvak, Lifestyle, Voeding

Het leven van een model en een topsporter is op veel aspecten met elkaar te vergelijken.

  • Het stressniveau en de prestatiedruk is hoog
  • Je reist van de ene tijdzone naar de andere
  • Een laag vetpercentage is vaak een vereiste

Dit kan op ten duur voor allerlei lichamelijke en mentale klachten gaan zorgen, als je niet voor de juiste balans zorgt. Een klacht die veel voorkomt bij zowel modellen als topsporters is een onregelmatige menstruatie of zelf het uitblijven daarvan. Het blijkt dus dat de vrouwelijke cyclus niet goed bestand is tegen chronische stress (en overtraining), een wisselend dagritme en een zeer laag vetpercentage. Dit kan zich op verschillende manieren uiten. 

  1. De cyclus blijft functioneren maar er zijn meer cyclusgerelateerde klachten zoals moodswings, ontstekingen en borstklachten.
  2. Het aantal menstruaties wordt minder doordat er meerdere eicellen tegelijk (gedeeltelijk) gaan rijpen, waardoor de eisprong en menstruatie soms tot vaak uitblijft (oligomenorroe). Dit syndroom wordt PCOS (polycysteus ovarium syndroom) genoemd. PCOS komt veel voor bij overgewicht, maar kan in een stressvol leven zeker ook voorkomen bij een laag vetpercentage. 
  3. De cyclus houdt er helemaal mee op (amenorroe). Vaak gebeurt dit beneden een bepaald vetpercentage en het kan zich herstellen wanneer het vetpercentage weer stijgt. Om welk vetpercentage dit gaat is van vrouw tot vrouw anders. 

Veel artsen zullen bij een vaak uitblijvende menstruatie en een laag vetpercentage niet denken aan PCOS, omdat dit veel vaker voorkomt bij overgewicht. Toch blijkt het zo te zijn dat PCOS ook bij slanke vrouwen voorkomt en ook bij modellen. Om PCOS te kunnen diagnosticeren zijn er drie speerpunten. De menstruatie is onregelmatig (minder dan 9 keer per jaar), op een echo zijn follikels op de eierstokken zichtbaar (een soort kralensnoer van onvolledig gerijpte follikels) en er is een verhoging van mannelijk hormoon (testosteron en LH in de bloedtest). De verhoging van het mannelijk hormoon zorgt ook voor symptomen zoals acne, vette huid, haaruitval in mannelijk patroon (alopecia areata) en mannelijke haargroei (hirsutisme). Wanneer de diagnose PCOS door een arts gedaan wordt kan de anticonceptiepil voorgeschreven worden om de klachten weg te drukken. Dit is uiteraard symptoombestrijding terwijl je met leefstijl ook zeer veel kunt doen. Dit is ook zo wanneer je geen overgewicht hebt en dus ‘lean PCOS’.

Wat je zelf kunt doen is:

  • Probeer stress binnen de perken te houden
    (in het laatste blog van Elise Aarnink tref je 5 tips voor een ‘happy model life’
  • Zorg voor een uitgebalanceerd voedingspatroon waardoor je geen tekorten hebt.
  • Kies vooral voor vezelrijke minimaal bewerkte voedingsmiddelen die de bloedsuiker maar langzaam laten stijgen. 
  • Eet vooral voeding die jij goed verteert en verdraagt, waardoor het immuunsysteem niet onnodig belast wordt. Dit kan best een zoektocht zijn. Een paar voorbeelden van voedingsstoffen die bij sommige mensen problemen geven zijn gluten (tarwe, spelt, rogge), lactose (suiker in melkproducten), caseïne (melkeiwit in melkproducten) of ei.
  • Train efficiënt en voorkom overtraining 

Ir. Ralph Moorman, voedingsdeskundig & hormoonexpert

Meer weten? Zie https://www.dehormoonfactor.nl/pcos-onregelmatig-of-niet-menstrueren 

Recent Posts