Een gezonde leefstijl in drukke tijden – door Ralph Moorman

Als je werkzaam bent in de modebranche zal je het vast herkennen. Je gaat van de ene na de andere klus, hebt meerdere deadlines die gehaald moeten worden en het lijkt bijna onmogelijk je agenda passend te maken. En dan wil je ook nog tegelijkertijd er een gezonde voeding en leefstijl op nahouden. Dit kan een moeilijke missie zijn wanneer werk al je tijd en aandacht lijkt op te slokken.  Dit betekent dat de uitdaging van een gezonde leefstijl een stuk groter kan zijn dan bij een baan en leven met meer regelmaat. Je moet dus ontzettend gemotiveerd zijn en blijven om bestand te zijn tegen alle verleiding en afleiding. Met andere woorden is de kans zeer groot dat wanneer je gezonde voeding niet belangrijk genoeg vindt dat je bezwijkt aan allerlei snoep en snacks die op de set liggen, of dat je snel wat weggrist op het vliegveld, benzinestation of fastfoodrestaurant.

Het is dus cruciaal om gemotiveerd genoeg te zijn en te blijven. Dit betekent dat je goed moet weten en voelen waarom je gezond wil leven. Iedere keer wanneer je terugvalt in oud gedrag is het van belang niet de situatie de schuld te geven, maar jezelf de vraag te stellen: “Waarom vond ik het blijkbaar even niet belangrijk genoeg meer?”.  En dan probeer je te bedenken hoe je gezonde voeding en leefstijl weer een stuk hoger op de agenda krijgt. Op deze manier blijf je zelf aan het roer staan. Gemotiveerde mensen hebben goed voor ogen wie ze wel willen zijn, maar ook wie ze niet willen zijn. Je kunt jezelf dan ook de hypothetische vraag stellen hoe je leven er uit zal gaan zien wanneer je met je huidige ‘ongezonde’ leefstijl door blijft gaan of juist wat het oplevert wanneer je nu je gedrag ten positieve zou veranderen? 

Pas wanneer je voldoende motivatie hebt dan is het interessant om verder te gaan kijken. De volgende opdracht is om op zoek te gaan naar jouw persoonlijke valkuilen. Welk gedrag ondermijnt jouw gezonde resultaat het meest en hoe kun je dit oplossen? Daarbij kijk je vooral naar de grote lijnen en details zijn daarbij voor nu minder van belang. Zo is het minder interessant dat je iedere maand een keertje losgaat in de snackbar dan dat je iedere dag om half vier een middagdip krijgt en gaat snaaien. Het gaat dus om het verbeteren van het lange termijn gemiddelde. 

Pas wanneer jezelf verdiept hebt in je eigen motivatie en persoonlijke valkuilen en daar een basisplan op gebaseerd hebt, dan is het tijd om wat meer kennis en tips te gaan vergaren op het gebied van een gezonde voeding en leefstijl. Aan de hand daarvan kun je je basisplan nog wat gaan aanscherpen. Dit betekent dat je zelf een maatwerk plan bouwt en niet klakkeloos de leefstijl van een ander overneemt of uit een boekje haalt. Tot slot geef ik je dan vijf basistips waar je misschien wat mee kunt:

  1. Zorg dat je je voeding vooruit plant. Wanneer je erg druk bent kun je je maaltijdmomenten voor de komende dagen alvast bedenken. Dit betekent dus ook dat je niet iedere dag boodschappen doet. Dit zorgt ervoor dat de kans dat je verleid wordt tot ongezond een stuk kleiner wordt.  
  2. Zorg dat je trek voor bent door met regelmaat voedzame maaltijden tot je te nemen die lang verzadigen. Maaltijden overslaan of te karig eten zorgt vaak voor juist een slechter gemiddelde en je krijgt de calorieën die je dan minder eet met rente terug wanneer je later op de dag gaat snaaien.
  3. Neem je eigen eten mee. Op de set weet je niet van tevoren of er gezonde voeding zal zijn.
  4. Leg flesjes water en gezonde snacks zoals ongebrande noten in je auto (of tas). Zo kun je schranspartijen bij benzinestations voor zijn.
  5. Kom niet met teveel trek aan in een restaurant en eet eventueel iets kleins van tevoren wanneer je laat gaat eten. Dat scheelt je sowieso het aanvallen van brood- en frietbakjes.

Met gezonde groeten, Ralph Moorman

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.