Diversiteit, eigenlijk zo vanzelfsprekend als je kijkt naar de multi culti samenleving van Nederland. Met zoveel culturen, verschillende afkomsten, geaardheden en huidskleuren, is er overal op straat diversiteit te zien. Je zou dus denken dat diversiteit overál makkelijk kan worden toegepast. Maar het tegendeel blijkt waar en ja zo ook in de modellenwereld blijkt dit niet altijd even makkelijk te gaan.
Zo’n 8/9 jaar geleden begon ik met fulltime modellenwerk, ik was door een agency gescout op straat en besloot daarom ook andere agencies te mailen om te kijken of dit nou een toevalstreffer was, of dat ik “echt” model kon zijn. Reacties als, “een model met jouw soort uiterlijk komt al voor in ons bestand” waren mij niet vreemd, maar gelukkig werd ik op basis van mijn polaroids bij een aantal agencies uitgenodigd en waren velen enthousiast. Totdat ze dan eindelijk met dat meetlint bij mijn heupen terecht kwamen, helaas “te dik”. Mijn opties werden dan ook gelimiteerd tot heftig afvallen óf heftig aankomen zodat ik dan misschien in de plussize categorie zou vallen. Dit allebei, was voor mijn lichaamsbouw ontzettend ongezond. Maar een andere categorie bestond er niet, dus viel ik maar af, ook al was het eigenlijk nooit genoeg en kreeg ik toch werk. Maar alleen als ik mijn haar zou stijlen. Mijn krullen waren te afleidend voor de klanten en mijn agency zei ook dat ik meer jobs zou boeken als ik er “normaler” uitzag, dus met stijl haar. (Their words, not mine). Gelukkig zijn we inmiddels jaren verder en zien we een grote en positieve verandering in de modellenwereld op het gebied van diversiteit.
Krullen en textured hair worden gevierd, verschillende huidskleuren geboekt én alle maten worden tegenwoordig ingezet. Niet het ene tot het andere uiterste, maar van skinny, plussize of inbetween naar wit, zwart en asian tot modellen met verschillende geloven of disabilities zie je terug op beeld, in magazines en op de catwalk. Ook je karakter voegt tegenwoordig wat toe. Opdrachtgevers kijken niet meer alleen naar je portfolio, maar ook je social media en wat je te vertellen hebt. Het doet er toe of je vegan bent, het doet er toe of je je inzet voor Black Lives Matter. Je stem doet ertoe.
En dat maakt mij zo ontzettend blij. Het is zo belangrijk voor mensen om ook in magazines, op TV, op billboards en reclames een afspiegeling van zichzelf en de samenleving te kunnen zien, het heeft namelijk een grote impact op je zelfbeeld. We zijn er nog niet, want er is nooit genoeg diversiteit. Maar de modellenwereld is onwijs gegroeid en daar mogen we al trots op zijn. Ook jij kan veranderingen teweegbrengen om nog meer diversiteit te creëren. Spreek je werkgever aan, praat erover in je omgeving en laat je stem horen!
Foto:
Sneak preview nieuwe campagne hannah huidcoach
www.hannah.nl@hannahhuidcoach