Nog niet zo lang geleden was het lopen voor Victoria’s Secret de droom van vele modellen. Maar body positivity, gendergelijkheid en het bestrijden van racisme stonden te lang niet op de agenda van VS, wat bijna tot hun eigen nederlaag leidde. Gelukkig werkt het merk er nu hard aan om beter terug te komen. Deze blog neemt je mee op een korte wandeling door de geschiedenis van ’s werelds grootste lingeriebedrijf.
VS was niet altijd voor vrouwen. De eerste VS-winkel was boudoir-achtig, verwijzend naar de kleedkamers voor Victoriaanse (!) vrouwen. Zakenman Roy Raymond schaamde zich ervoor ondergoed voor zijn vrouw te kopen in openbare warenhuizen in San Fransisco. Dus begon hij zijn eigen privé-winkel. Toen Lex Wexner erbij kwam, ging het minder om wat mannen wilden zien en meer om wat vrouwen wilden dragen. In de collectie van ’97 werden de modellen voor het eerst Angels – “engelen” – genoemd: zij waren het toonbeeld van sterke, mooie vrouwen. Heidi en Gisele werden Iconics en vele anderen Angels kregen miljoenen betaald. De eerste van vele (dure) shows werd voor het eerst gestreamd in ’99. VS werd een enorm bedrijf met winkels over de hele wereld.
In 2016 begon de aandelenkoers te dalen. #MeToo kwam, en de extreem seksueel getinte merken hadden het moeilijk. Edward Razek (die sinds de jaren ’80 bij VS werkte) zei iets ongelooflijk tactloos: dat transgender modellen niet in de show mochten zitten. De volgende show werd voor het eerst sinds ’99 niet meer uitgezonden op tv. In 2019 trad Ed af. Meer schandalen kwamen naar buiten, over seksuele intimidatie en racisme. Covid sloeg toe, marktaandelen voor het lingerie merk daalden, en 200+ VS winkels sloten hun deuren. Wexner trad af in 2020. Wat eens een imperium was, was tot de grond toe afgebrand.
Het merk is nu begonnen zichzelf opnieuw uit te vinden, door de winkels een drastische make-over te geven, nieuwe ontwerpteams in te huren en hun nieuwe ideaal te presenteren:
“Het creëren van een inclusieve omgeving om alle vrouwen te eren en te steunen”
Modellen, creatieven, consumenten: Laat je horen als er iets niet klopt! Het kan de katalysator zijn voor serieuze veranderingen.
Geschreven door: Anna Roos