Interview met Nelleke en Remy

NELLEKE

– Wat was jouw eerste reactie toen je gevraagd werd om mee te werken aan The Model’s Health pledge en waarom sluit No Office hier zo goed bij aan?
Wij vonden het meteen een goed initiatief! No office is al ruim 10 jaar werkzaam in de mode industrie, en werkt zelf op regelmatige basis met modellen. Naast dat wij ons graag zo breed mogelijk in de mode industrie bewegen. Zien wij het als creative agency onze taak om de belangen van de klanten en de modellen beide zo goed mogelijk te behartigen. We proberen de werkomgeving zo prettig en gezond mogelijk te maken, om op deze manier een succesvol resultaat te behalen. Met het steunen van The Models Health Pledge zetten we dit extra kracht bij.

– Jij hebt zowel de naam bedacht als de huisstijl voor The Model’s Health Pledge vorm gegeven. Hoe ben je tot dit ontwerp gekomen voor The Model’s Health Pledge?
Het platform wordt gedragen voor en door de industrie, en hebben dit uitgangspunt letterlijk in het logo vastgelegd. De belangrijkste reden is dat wij geloven in de transparantie en zichtbaarheid van de ‘ondertekenaars’. Op deze manier is het voor de modellen duidelijk dat deze partij het goed met hun voor heeft, en trekt het andere partijen over de streep zich mede aan te sluiten. Daarnaast geeft het gewicht aan de gemaakte belofte: Fashion’s word of honour.

Om de modellen aan te spreken hebben we daar fotografie aan toegevoegd. De diversiteit van de modellen, en de anonieme portretten dienen als doel ieder model zicht hiermee kan identificeren.

– Waarom is TMHP voor jou zo belangrijk?
Wij zijn ons altijd bewust geweest van de enige kwetsbare positie die modellen soms innemen. En de kans om een platform als deze de steunen, voelde als een logische keuze. Wij willen graag een steentje bijdragen aan het zo gezond mogelijk maken van de industrie waar wij zo graag voor werken.

– Welke tip zou je de ondertekenaars mee willen geven?
Beauty comes both ways!

Nelleke (Creative Director en eigenaar No Office) is door het team van TMHP gevraagd de identiteit te ontwikkelen, betreffende: logo, grafische vormgeving, website en alle communicatie onderdelen.
Daarnaast heeft zij samen met Remy Castle (fotograaf) de campagne beelden gecreëerd.
Een top team waar we zeer dankbaar mee zijn! En ook deze dames wilde wij graag een paar vragen stellen:

REMY

– The image is very pure and natural, what is your idea behind this?

We wanted to capture & communicate beauty, simplicity and a sense of intimacy in a way that stayed true to the focus of the individual models and the pledge concept.
The idea to use very tight close up’s of the model’s physical features and play with their different attributes came very quickly.
Their differences are unique, beautiful and real and they gave us a way to create an image that captured all of our intentions without the images becoming too medical.
As a team we wanted to find a visual language that would allow the photography to also work harmoniously with all the other elements that would become part of the final result and that affected the final choices of colour, and light etc.

– Where was your focus during the shoot, what would you like to show?

Our main focus was to make images that could establish a language between the world of fashion, the pledge and those it would reach out to. I wanted to create an image that was fashion oriented, without it being about fashion. At the same time, feature a model without it being about a specific model. So for me much of the focus became about finding that balance and creating a connection with each of the models involved to find a natural ‘identity’ for each of them to represent in our images.
It was very important that this element be a real expression, rather than a forced one.

– You work with models for the camera more often, how do you ensure that a model feels comfortable?
I am clear in explaining what we are trying to create, I take time to visualise the story we are about to to tell. I feel that by giving model’s the tools to share the vision, they can contribute better to the outcome.
I don’t believe in pushing people beyond anything that they are uncomfortable with either, its a two way thing, I ask their trust, and they choose to give it or not.
After that, I am just myself, I try to encourage them to be who they are, to trust me within our framework and make sure it stays fun.

– Which tip would you like to give models?
Give it your all,… be clear when your all is enough.
Stay true to yourself within the story & find the place where that honesty has a face in front of the camera, it always makes for better pictures.

pledge

belofte

Het hart van dit platform is de Pledge:
dertien beloften over het verbeteren
van de gezondheid van modellen en
het streven naar de beste
werkomstandigheden voor iedereen
in de modebranche.

Wij hebben jou nodig!
Alleen in samenwerking met alle belanghebbenden van de industrie wordt The Model’s Health Pledge een succes en zal de gezondheid van modellen en de werkomgeving in de mode worden verbeterd!

meldpunt

Ben jij of een naaste in een ongezonde werksituatie in de modebranche terecht gekomen? Dan kan je hier (anoniem) een melding van deze zorgwekkende werkomstandigheden maken, zodat wij met de verantwoordelijke(n) aan een oplossing kunnen werken. Samen maken we onze industrie gezonder!